Blog



2021-02-08

Vet!

vet2.png

Eet jij voldoende goede vetten? Of kies je juist voor lightproducten en denk je dat je daarmee gezond bezig bent? Lees dan even verder…

Tot voor kort dachten wetenschappers dat vet dik maakt en slecht is voor ons hart en bloedvaten. Helaas denken veel mensen dat nog steeds.
Voor de voedingsmiddelenindustrie is dit gegeven een enorme inspiratiebron geweest om allerlei lightvarianten op de markt te brengen (met misschien wel minder vet maar waaraan dan weer heel veel kunstmatig is geknutseld om het product smaakvoller te maken). De winkelschappen liggen vol met lightproducten en margarines die goed zouden zijn voor hart- en bloedvaten…

Vet is echter in veel gevallen een veilige, gezonde en zelfs onmisbare voedingsstof (de grote boosdoener is suiker, maar dat is iets voor een andere keer ;-).

We hebben vet nodig.
Vet is, naast eiwitten en koolhydraten, één van de macronutriënten in onze voeding.
Gezonde vetten hebben namelijk een aantal zeer belangrijke functies in ons lichaam.

1. Vetten dienen als bouwstof voor ons lichaam.
2. Vetten leveren energie.
Vetten kunnen worden opgeslagen in vetcellen en vetweefsel als energievoorraad of direct gebruikt worden voor energie.
3. Vetten vervullen belangrijke functies in de hersenen.
4. Hormonen worden van vetten gemaakt.
Vetten en cholesterol liggen aan de basis van de aanmaak van onze bijnier- en geslachtshormonen. Wanneer je dus te weinig vet via de voeding binnenkrijgt kunnen deze hormonen niet goed worden aangemaakt en dit kan hormoonproblemen veroorzaken, simpelweg omdat het lichaam geen bouwstoffen heeft om ze aan te maken.
5. Vetten zijn nodig voor de opname van de in vet oplosbare vitamines (A, D, E en K).
Zonder voldoende vet kan er een tekort aan deze vitamines ontstaan.

Een belangrijk gevolg van te weinig vetinname is dat de bloedsuiker instabieler kan worden, dit kan energiedips en een sterkte behoefte aan suiker uitlokken. Dit werkt snaaigedrag in de hand.

Gezonde vetten geven langer een verzadigend gevoel waardoor je minder snel naar tussendoortjes grijpt. Hierdoor kan de inname van voldoende vet je dus helpen bij het afvallen.

Pas wel op welk type vet je eet.
Er zijn nl. verschillende soorten vetten.

• Verzadigde vetten (vlees, roomboter, kokosolie, palmolie)
• Onverzadigde vetten
   -Omega 3-vetzuren (vette vis, lijnzaad, chiazaad, hennepzaad, algenolie)
   -Omega 6-vetzuren (olie gemaakt van zaden, noten en granen, margarine, eieren.
   -Omega 9-vetzuren (olijfolie, avocado, arachideolie, rijstolie, noten)
• Geoxideerde vetten (ontstaan (ook in de keuken) bij bakken en frituren)
• Transvetten (harde plantaardige braadvetten en frituurvetten, gebak, koek, chips, snacks)

Eet voldoende verzadigd vet.
Eet omega 6-vetzuren met mate.
Eet volop omega 3-vetzuren.
Eet volop omega 9-vetzuren.
Vermijd transvetten.
Vermijd geoxideerde vetten.

Wat zijn gezonde en ongezonde vetten voor jou? Eigenlijk is het niet mogelijk daar een een eenduidig antwoord op te geven omdat het gaat om de totale balans in voeding en leefstijl met betrekking tot jouw gezondheid.

Zo kunnen ongezonde vetten, met mate, prima zijn en kun je gezonde vetten ook teveel eten (waardoor je bijvoorbeeld aankomt).

Een algemene richtlijn is dat ongeveer 20-40 procent van je energie-inname uit vetten zou moeten bestaan. Als je kijkt naar de verhouding tussen vetten, koolhydraten en eiwitten zou je als richtlijn (energieprocenten) 30% vetten, 30% eiwitten en 40% koolhydraten aan kunnen houden wanneer je daarbij vooral voor onbewerkte natuurbronnen kiest in ruime variatie.

Heb jij de behoefte om je leefstijl te veranderen en heb je hier hulp bij nodig? Neem gerust contact met mij op!

Bron: de Hormoonfactor

Admin - 20:04:10 | Een opmerking toevoegen

Opmerking toevoegen

Fill out the form below to add your own comments

To reduce automated spam, this function is protected with a captcha.

This requires content from the third-party provider Google to be loaded and cookies to be stored.


 
 
 
 
E-mailen
Instagram