Blog



2021-04-12

Hormonale acne

Hormonaleacne_website.png

Hormonale acne ontstaat vaak in de pubertijd, maar ook op volwassen leeftijd kun je er last van krijgen. Dit komt door schommelende hormonen. Bijvoorbeeld als je bent gestopt met de pil of (hormoon)spiraal, wanneer je veel stress ervaart of als je anders bent gaan eten.

Hoe ontstaat hormonale acne?
De oorzaak is vaak een combinatie van twee factoren. Een verhoogde talgaanmaak en een ontstekingsreactie.
Een verhoogde talgaanmaak zorgt voor een vettere huid. Maar niet iedereen met een vette huid krijgt acne. Daar is meer voor nodig. En vaak is dat een ontstekingsbron in het lichaam.

Talgaanmaak
De talgaanmaak staat onder invloed van hormonen. Met name de androgenen/mannelijke hormonen (testosteron) stimuleren talgaanmaak. Maar ook het hormoon insuline. Wanneer je overgewicht hebt, ongezond leeft en/of veel schommelingen in de bloedsuikerspiegel hebt, wordt er veel insuline aangemaakt. Dit resulteert vaak in een hogere talgproductie.

Ontstekingen
Er zijn allerlei leefstijloorzaken die invloed hebben op de ontstekingsactiviteit in ons lichaam. Ontstekingen ontstaan vaak op darmniveau. Door bepaalde intoleranties (bijvoorbeeld lactose-intolerantie), overgevoeligheden (zoals glutensensitiviteit) of allergieeën ontstaat ontstekingsactiviteit. Hierdoor kan acne verergeren.

Wanneer heb je meer kans op acne?
* In de pubertijd
* In de tweede helft van de menstruatiecyclus
* Bij chronische stress
* Wanneer je veel suikers eten
* Bij een verstoorde darmwerking
* Wanneer je last hebt van PCOS (polycysteus ovarium syndroom)

Symptoombestrijding
Als je met acneklachten bij de huisarts komt zal hij of zij je hoogstwaarschijnlijk de anticonceptiepil voorschrijven. Hiermee los je echter het onderliggende probleem niet op. Ook wordt er wel antibiotica voorgeschreven of worden er heftigere middelen ingezet zoals Roaccutane. Leefstijltips worden helaas meestal niet gegeven.
De meeste crèmes of gels om acne te verminderen zijn veelal symptoombestrijding.

Wat kun je zelf doen? Een aantal tips.
Ik raad je aan om bij een klacht als acne naar je gehele leefstijl te kijken. Leefstijl kan
namelijk invloed hebben op zowel de ontstekingsactiviteit in je lijf als op de talgproductie.

Tip 1: Reduceer stress
Dit is echt de allerbelangrijkste tip. Stress is een killer voor je hormonen.
Hoe je jouw stress kunt reduceren is heel persoonlijk. Probeer in ieder geval iets te vinden waar je energie van krijgt. En zorg voor voldoende ontspanning. Denk aan yoga of meditatie. Of misschien betekent dat voor jou juist iets minder intensief sporten. Of meer structuur aanbrengen in je leven. Plan me-time in: lees een boek, neem een bad, luister muziek, ga wandelen in de natuur. Zo reduceer je jouw anti-stress hormoon cortisol.

Tip 2: Pas je voeding aan
Wat we eten heeft enorme invloed op hoe onze huid eruit ziet. Gezonde voeding is echt essentieel om een huid met acne te helen.

• Eet veel groenten. Vooral groene groenten zijn goed voor je spijsvertering en helpen je lever sneller overtollige hormonen af te breken en toxische stoffen uit je lichaam te verwijderen.
• Zorg voor een optimale darmwerking. Eet voldoende vezels. Eet geen voeding waar je intolerant voor bent. Dit zorgt voor ontstekingen. Let op gluten, zuivel, ei.
• Vermijd suiker en eet alleen langzame koolhydraten (groenten, haver, noten, peulvruchten, zilvervliesrijst). Voorkom bloedsuikerpieken.
• Consumeer geen melkproducten. Om meerdere redenen. Zuivelproducten bevatten het hormoon ‘insulinegroeifactor’. Dit hormoon laat de insulinespiegel stijgen. Dit kan zorgen voor meer talgaanmaak. Daarnaast zijn veel mensen lactose-intolerant, wat ontstekingen in je lichaam kan veroorzaken.
• Drink voldoende water.
• Drink pepermuntthee of zoethoutwortelthee. Deze kruiden verlagen de testosteronspiegel.
• Gember en kurkuma zijn ontstekingsremmend. Voeg dit aan je maaltijden toe.
• Omega 3 is ook ontstekingsremmend. Eet regelmatig vette vis, lijnzaad, chiazaad, hennepzaad, algenolie. Eet je geen vis neem dan een goed omega 3 supplement.

Tip 3. Beweeg minimaal 30 minuten per dag.

Tip 4. Voorkom blootstelling aan hormoonverstorende stoffen.
Via de voeding. Maar ook via cosmetica. Zie ook mijn blog over hormoonverstorende stoffen.
Vaak wordt de acne gecamoufleerd met cosmetica. Chemische cosmetica verstoort de hormoonbalans en bovendien kan het de poriën afsluiten waardoor de kans op acne vergroot.

Het herstellen van je hormoonbalans duurt even. Geef het de tijd.
Probeer uit wat voor jou werkt. Iedereen is anders.

Heb jij na het lezen van de tips vragen, kom je er zelf niet uit en heb je hier hulp bij nodig? Neem gerust contact met me op.

Admin - 19:21:56 | Een opmerking toevoegen

Opmerking toevoegen

Fill out the form below to add your own comments

To reduce automated spam, this function is protected with a captcha.

This requires content from the third-party provider Google to be loaded and cookies to be stored.


 
 
 
 
E-mailen
Instagram